Historien om LULU

LULU Copenhagen er et dansk designersmykkemærke med base i København.

Mærket står for enkelhed med legende designs i et tilgængeligt prisleje. Designerne ønsker at inspirere kvinder i hele verden til at få det optimale, bedste og sjoveste ud af livet.

Med deres statement - Less Is Enough - omfavner mærket deres budskab, der handler om, at vi kun bør købe ting, hvor designet taler til os. Vi har ikke brug for flere ting i verden, der ikke bliver brugt. Det er blandt andet derfor, det er muligt at købe de højtelskede, figurative Candyøreringe enkeltvis.

LULU blev etableret på Nørrebro i København i 2014 af ægteparret Anja & Rasmus Gottliebsen ud fra en fælles passion for kunst og design. I dag forhandles mærket både i stormagasiner, modebutikker, museum shops og High-end boutiques primært på det europæiske marked. 

2012-13

Det hele startede en nytårsaften, hvor alle i selskabet skulle komme med to ønsker for det nye år: Anjas ønsker var: "gå mere med kjole" og "starte en virksomhed". Begge ting lykkedes.

Vi ledte i starten efter noget, vi begge kunne finde energi i. Anja har altid elsket smykker og Rasmus har altid designet løs. Vi besluttede os for at kaste os ud i det med spørgsmålet, om man kunne bruge en mere produkt-design-tankegang til at skabe smykker.

Ingen af os havde drevet forretning og salg på det tidspunkt, så alt var ukendt land lige fra at finde producenter til, hvordan man laver regnskaber og programmerer webshops.

Vi brugte faktisk de første 2 år på at researche og skabe netværk, samt lede efter producenter. Samtidigt designede vi på livet løs til den første kollektion, overvejede hvad vi skulle hedde, designede vores første logo, skabte en visuel identitet, herunder displays, samt designede forskellige emballager.

Nogle af de allerførste designs var LOVE som kom både i ørestikker og halskæde, samt TOOLS-ørestikkerne.

I de første år var vores børn meget små, og vi arbejdede fuldtid ved siden af (Anja som lærer og Rasmus i reklamebranchen). Det handlede derfor om at finde energien sent om aftenen og i weekenderne, men det var samtidig så spændende at starte noget op sammen, at vi aldrig overejede at stoppe.

2014

Vi udstillede for første gang på en messe i København for smykkefirmaer og her fik Anja besøg af HKH Prinsesse Marie på standen. Hun var meget interesseret i de forskellige designs og vores pinke designunivers. Det var en vild oplevelse at stå i blitzlyset. Anja kunne bagefter se sig selv i Billedbladet og Se&Hør.

Vi udstillede for første gang LULU til en presseevent sammen med søstrene Pernille og Charlotte bag firmaet The Jewellry Room. Der var propfyldt med alle mulige mennesker fra modebranchen.
Vi deltog i vores første modeshow med modeller under københanvs modeuge. Det foregik på tagterassen på Radiohuset på Frederiksberg og vi stod for første gang sammen med store, danske mærker som Georg Jensen og Ole Lynggaard. Det var enormt spændende og en hel ny verden at træde ind i.

Indtil nu havde vi kun solgt online, da det er meget svært at komme i tale med butikker, når man ikke er et kendt mærke. Det er sådan lidt Hønen Eller Ægget ... Men en dag, hvor vi alle var inde og se en udstilling med ungerne på Statens Museum For Kunst, kastede Anja sig ud i det, og gik ind og snakkede med indkøberen i museumsbutikken. Kemien var der med det samme og indkøberen kunne rigtig godt lide vores designunivers. Bum! Pludselig havde vi vores første forhandler.

Vi sad hjemme og arbejdede. Når legetøjet var ryddet op og ungerne puttet, kom computerne frem. Smykker skulle pakkes og displays skulle bygges.

Vi har stadig alle signaturdesigns fra den allerførste tid i sortimentet. Både Marilyn-halskæden, DNA-armbåndet, Blink-ringen og Robinpilene kom ud og leve dette år.

Vi designede Family-ørestikkerne, som vi siden har udvidet med flere andre former og designs. Men vi har holdt fast i samme designtanke og -fortælling, nemlig at den lille form fødes ud af den store. Uanset om man bærer dem sammen eller hver for sig, vil de altid høre sammen.

Vi begyndte at få vores signatursmykker i forskellige modeblade. Oftest som små produktbilleder sammen med alle mulige andre accessories, men VI kunne se dem :)

2015

Anja sagde sit faste job op og gik 100% ind i LULU. Det var angstprovokerende for vores lille familie, da vi nu stod uden indkomst, men til gengæld med store investeringer. Vi har ikke fortrudt det en eneste gang, for det kræver tid og satsning at bygge et mærke op fra bunden.

Vi flyttede også firmaet ud af vores lejlighed, hvor vi havde siddet i stuen og køkkenet og arbejdet og ind på vores første rigtige kontor i Kronprinsensgade i København K.

En af vores samarbejdspartnere sendte os billeder af Kylie Minogue, der gik med et af vores armbånd og ringe. Vi blev så MEGA stolte!

Vi valgte at få en salgsagent i Danmark. Vi har stadig et rigtig godt samarbejde med ham den dag i dag.

Det var også året hvor vi kom i flere og flere modeblade. Vi fik endog vores Compromise-halskæde på en model på forsiden af Eurowoman. Vores første forside!

Magasinet IN lavede en reportage om Anja og vores hjem.

Vi designede en masse nyheder, og det var også dette år hvor vi fandt på den lille kysmund, Secret, som stadig er en succes, og som siden kom på mange smykker.

Vi udstillede på en presseevent i Tivoli hvor Anja fik besøg af HKH Kronprinsesse Mary, som var meget interesseret i historierne bag de forskellige designs. Særligt var hun interesseret i vores Rorschach armbånd samt Robin pilen.

Anja kom med, som en af 2015's Business Women, i Berlingske. 

2016

Vi har egentlig altid kaldt os selv for LULU, men kunne godt lide det legende navn i rimet, LULU Badulla. Vi fandt dog ud af, at vi nok var de eneste, der legede med ,og at navnet skabte lidt forvirring. Derfor valgte vi at droppe endelsen, og kaldte os fremover for LULU Copenhagen. Det er vi rigtig glade for i dag, selvom det var en stor beslutning, da alt ligefra website, emballage osv. skulle ændres.

I 2016 tegnede vi Kapow, som blev det næste signaturdesign. Det endte også med at komme som både ørestikker, halskæde, ring og armbånd. Det finurlige design er stadig en stor succes i dag.

Vi videreudviklede på Secret-designet, og der kom justerede størrelser af den.

Vi fik flere og flere gode forhandlere på listen i Danmark, som alle synes det var en spændende rejse.

Vi var en smuttur til New York for at deltage på The Capsule Show.

Magasin lancerer deres Jewelry Suite afdeling i stueetagen, hvor vi kommer med og får 2 flotte montrer.

Man kan sige, at vi nu nåede op på så mange figurative designs, at vi nærmest havde en hel Pop Art Kollektion. Alle disse designs var også med til at vise, hvor vigtig kunst er for vores firma og inspiration.

Vi droppede lyserød, fordi så mange af vores konkurrenter begyndte at bruge den farve, og vi hoppede over mod at bruge farveforløb på både æsker og displays.

Vi opfandt den første version af vores Jewelry2Go-koncept, som var udvalgte pre-pakkede smykker. SMK butik var de første til at teste konceptet af. 

2017

Vi har en masse samtaler om, hvorvidt man hos LULU skal blande ørestikker eller købe dem i sæt. Vi udvikler i denne periode vores store og vigtige koncept, hvor man kan mixe og match uanset alder og køn. Vores Candy Shop er født!

Vi laver vores første co-lab med en fotograf, vi finder på Instagram. Hajman skyder en fræk og cool serie for os.

Vi får besøg af et boligmagasin som gerne vil se hvordan folkene bag LULU bor. Altid skønt at se sit hjem så pænt og rydeligt! 
Læs artiklen her:
https://www.alt.dk/mode/anja-buur-gottliebsen-lulu-copenhagen-stil-smykker-bolig

2018

Vi beslutter os for at teste om man kan pre-pakke ørestikker i små kvadratiske æsker ... ligesom når man køber parfume og cremer. Det er nemt for kunderne at vide, hvad der er i, nemt for butikkerne at scanne en stregkode på en æske. Nemt for alle.

Vi piller ved logoet igen.

Anja tager kurser og bliver certificeret ørepiercer. Hun begynder at tage ud til events hos butikker og møder kunderne.

Vi arbejder på prototyper på nye typer af produkter. Blandt andet tasker, caps og clutches er i designfasen, men indtil videre har vi ikke sat noget af det i produktion.

Vi finder på linjen "Less Is Enough" og udbygger den til at være vores CSR strategi, og vi begynder at agere efter den i alt, hvad vi gør i virksomheden.

2019

Vi nåede 80 forhandlere i 2019, fordelt over Danmark, Tyskland og Schweiz.

Vi deltog i modeuger i København og for første gang i München i Tyskland.

Ja, og så ændrede vi på logoet (igen-igen).

Visuelt vendte vi også tilbage til udgangspunktet: Sort på hvid - og gik bort fra de mange farver, de lyserøde og de til tider lidt forstyrrende baggrunde. Nogle gange skal man bare prøve noget nyt - helt forfra.

Vi holdt stadig fast og er 100% vores egne og ikke ejet af andre. Det tager selvfølgelig længere tid at vokse, men det er en dejlig følelse, at vi SELV BESTEMMER vores retning.

2020

Vi rejste til Berlin for at deltage på PREMIUM Berlin - en kæmpe messe i modeugen i Berlin. Vi mødte spændende nye forhandlere og en masse søde mennesker.

Candyshoppen udvides endnu mere med nye styles og der eksperimenteres videre.

Vi lancerer en serie armbånd lavet specielt til vores pendanter – COLLECTOR Kollektionen. 



Tak fordi du læste vores historie.
Anja & Rasmus