Historien om LULU

LULU Copenhagen er et dansk designersmykkemærke med base i København.

Mærket står for enkelhed med legende designs i et tilgængeligt prisleje. Designerne ønsker at inspirere mennesker i hele verden til at få det optimale, bedste og sjoveste ud af livet.

Med deres statement - Less Is Enough - omfavner mærket deres budskab, der handler om, at vi kun bør købe ting, hvor designet taler til os. Vi har ikke brug for flere ting i verden, der ikke bliver brugt. Det er blandt andet derfor, det er muligt at købe de højtelskede, figurative Candyøreringe enkeltvis.

LULU blev etableret på Nørrebro i København i 2014 af ægteparret Anja & Rasmus Gottliebsen ud fra en fælles passion for kunst og design. I dag forhandles mærket både i stormagasiner, modebutikker, museum shops og High-end boutiques primært på det europæiske marked. 

2012-13

Det hele startede en nytårsaften, hvor alle i selskabet skulle komme med to ønsker for det nye år: Anjas ønsker var: "gå mere med kjole" og "starte en virksomhed". Begge ting lykkedes.

Vi ledte i starten efter noget, vi begge kunne finde energi i. Anja har altid elsket smykker og Rasmus har altid designet løs. Vi besluttede os for at kaste os ud i det med spørgsmålet, om man kunne bruge en mere produkt-design-tankegang til at skabe smykker.

Ingen af os havde drevet forretning og salg på det tidspunkt, så alt var ukendt land lige fra at finde producenter til, hvordan man laver regnskaber og programmerer webshops.

Vi brugte faktisk de første 2 år på at researche og skabe netværk, samt lede efter producenter. Samtidigt designede vi på livet løs til den første kollektion, overvejede hvad vi skulle hedde, designede vores første logo, skabte en visuel identitet, herunder displays, samt designede forskellige emballager.

Nogle af de allerførste designs var LOVE som kom både i ørestikker og halskæde, samt TOOLS-ørestikkerne.

I de første år var vores børn meget små, og vi arbejdede fuldtid ved siden af (Anja som lærer og Rasmus i reklamebranchen). Det handlede derfor om at finde energien sent om aftenen og i weekenderne, men det var samtidig så spændende at starte noget op sammen, at vi aldrig overejede at stoppe.

2014

Vi udstillede for første gang på en messe i København for smykkefirmaer og her fik Anja besøg af HKH Prinsesse Marie på standen. Hun var meget interesseret i de forskellige designs og vores pinke designunivers. Det var en vild oplevelse at stå i blitzlyset. Anja kunne bagefter se sig selv i Billedbladet og Se&Hør.

Vi udstillede for første gang LULU til en presseevent sammen med søstrene Pernille og Charlotte bag firmaet The Jewellry Room. Der var propfyldt med alle mulige mennesker fra modebranchen.
Vi deltog i vores første modeshow med modeller under københanvs modeuge. Det foregik på tagterassen på Radiohuset på Frederiksberg og vi stod for første gang sammen med store, danske mærker som Georg Jensen og Ole Lynggaard. Det var enormt spændende og en hel ny verden at træde ind i.

Indtil nu havde vi kun solgt online, da det er meget svært at komme i tale med butikker, når man ikke er et kendt mærke. Det er sådan lidt Hønen Eller Ægget ... Men en dag, hvor vi alle var inde og se en udstilling med ungerne på Statens Museum For Kunst, kastede Anja sig ud i det, og gik ind og snakkede med indkøberen i museumsbutikken. Kemien var der med det samme og indkøberen kunne rigtig godt lide vores designunivers. Bum! Pludselig havde vi vores første forhandler.

Vi sad hjemme og arbejdede. Når legetøjet var ryddet op og ungerne puttet, kom computerne frem. Smykker skulle pakkes og displays skulle bygges.

Vi har stadig alle signaturdesigns fra den allerførste tid i sortimentet. Både Marilyn-halskæden, DNA-armbåndet, Blink-ringen og Robinpilene kom ud og leve dette år.

Vi designede Family-ørestikkerne, som vi siden har udvidet med flere andre former og designs. Men vi har holdt fast i samme designtanke og -fortælling, nemlig at den lille form fødes ud af den store. Uanset om man bærer dem sammen eller hver for sig, vil de altid høre sammen.

Vi begyndte at få vores signatursmykker i forskellige modeblade. Oftest som små produktbilleder sammen med alle mulige andre accessories, men VI kunne se dem :)

2015

Anja sagde sit faste job op og gik 100% ind i LULU. Det var angstprovokerende for vores lille familie, da vi nu stod uden indkomst, men til gengæld med store investeringer. Vi har ikke fortrudt det en eneste gang, for det kræver tid og satsning at bygge et mærke op fra bunden.

Vi flyttede også firmaet ud af vores lejlighed, hvor vi havde siddet i stuen og køkkenet og arbejdet og ind på vores første rigtige kontor i Kronprinsensgade i København K.

En af vores samarbejdspartnere sendte os billeder af Kylie Minogue, der gik med et af vores armbånd og ringe. Vi blev så MEGA stolte!

Vi valgte at få en salgsagent i Danmark. Vi har stadig et rigtig godt samarbejde med ham den dag i dag.

Det var også året hvor vi kom i flere og flere modeblade. Vi fik endog vores Compromise-halskæde på en model på forsiden af Eurowoman. Vores første forside!

Magasinet IN lavede en reportage om Anja og vores hjem.

Vi designede en masse nyheder, og det var også dette år hvor vi fandt på den lille kysmund, Secret, som stadig er en succes, og som siden kom på mange smykker.

Vi udstillede på en presseevent i Tivoli hvor Anja fik besøg af HKH Kronprinsesse Mary, som var meget interesseret i historierne bag de forskellige designs. Særligt var hun interesseret i vores Rorschach armbånd samt Robin pilen.

Anja kom med, som en af 2015's Business Women, i Berlingske. 

2016

Vi har egentlig altid kaldt os selv for LULU, men kunne godt lide det legende navn i rimet, LULU Badulla. Vi fandt dog ud af, at vi nok var de eneste, der legede med ,og at navnet skabte lidt forvirring. Derfor valgte vi at droppe endelsen, og kaldte os fremover for LULU Copenhagen. Det er vi rigtig glade for i dag, selvom det var en stor beslutning, da alt ligefra website, emballage osv. skulle ændres.

I 2016 tegnede vi Kapow, som blev det næste signaturdesign. Det endte også med at komme som både ørestikker, halskæde, ring og armbånd. Det finurlige design er stadig en stor succes i dag.

Vi videreudviklede på Secret-designet, og der kom justerede størrelser af den.

Vi fik flere og flere gode forhandlere på listen i Danmark, som alle synes det var en spændende rejse.

Vi var en smuttur til New York for at deltage på The Capsule Show.

Magasin lancerer deres Jewelry Suite afdeling i stueetagen, hvor vi kommer med og får 2 flotte montrer.

Man kan sige, at vi nu nåede op på så mange figurative designs, at vi nærmest havde en hel Pop Art Kollektion. Alle disse designs var også med til at vise, hvor vigtig kunst er for vores firma og inspiration.

Vi droppede lyserød, fordi så mange af vores konkurrenter begyndte at bruge den farve, og vi hoppede over mod at bruge farveforløb på både æsker og displays.

Vi opfandt den første version af vores Jewelry2Go-koncept, som var udvalgte pre-pakkede smykker. SMK butik var de første til at teste konceptet af. 

2017

Vi har en masse samtaler om, hvorvidt man hos LULU skal blande ørestikker eller købe dem i sæt. Vi udvikler i denne periode vores store og vigtige koncept, hvor man kan mixe og match uanset alder og køn. Vores Candy Shop er født!

Vi laver vores første co-lab med en fotograf, vi finder på Instagram. Hajman skyder en fræk og cool serie for os.

Vi får besøg af et boligmagasin som gerne vil se hvordan folkene bag LULU bor. Altid skønt at se sit hjem så pænt og rydeligt! 
Læs artiklen her:
https://www.alt.dk/mode/anja-buur-gottliebsen-lulu-copenhagen-stil-smykker-bolig

2018

Vi beslutter os for at teste om man kan pre-pakke ørestikker i små kvadratiske æsker ... ligesom når man køber parfume og cremer. Det er nemt for kunderne at vide, hvad der er i, nemt for butikkerne at scanne en stregkode på en æske. Nemt for alle.

Vi piller ved logoet igen.

Anja tager kurser og bliver certificeret ørepiercer. Hun begynder at tage ud til events hos butikker og møder kunderne.

Vi arbejder på prototyper på nye typer af produkter. Blandt andet tasker, caps og clutches er i designfasen, men indtil videre har vi ikke sat noget af det i produktion.

Vi finder på linjen "Less Is Enough" og udbygger den til at være vores CSR strategi, og vi begynder at agere efter den i alt, hvad vi gør i virksomheden.

2019

Vi nåede 80 forhandlere i 2019, fordelt over Danmark, Tyskland og Schweiz.

Vi deltog i modeuger i København og for første gang i München i Tyskland.

Ja, og så ændrede vi på logoet (igen-igen).

Visuelt vendte vi også tilbage til udgangspunktet: Sort på hvid - og gik bort fra de mange farver, de lyserøde og de til tider lidt forstyrrende baggrunde. Nogle gange skal man bare prøve noget nyt - helt forfra.

Vi holdt stadig fast og er 100% vores egne og ikke ejet af andre. Det tager selvfølgelig længere tid at vokse, men det er en dejlig følelse, at vi SELV BESTEMMER vores retning.

2020

Vi rejste til Berlin for at deltage på PREMIUM Berlin - en kæmpe modemesse i Berlin. Vi mødte spændende nye forhandlere og en masse søde mennesker. Det samme gjorde sig gældende under den danske modeuge. Masser af nye, spændende kontakter og aftaler i kalenderen.

Bum! Og så ramte Corona. Den ramte hårdt! Vi indrømmer, at vi under den første uge af nedlukningen frygtede for LULUs overlevelse. Alle ordrer stoppede over natten. En helt ny og ukendt verden viste sit ansigt. Nu skulle der kæmpes og nytænkes i højere grad end nogensinde før. Hvad er LULU? Hvad er vores værdier? etc.

Candyshoppen udvides hurtigt med små, hyggelige designs med ønsket om at sprede glæde. Hvis vi skal fremhæve et design for 2020 (udover vores første juledesign jo!!), må det være vores DATE - den lille, skinnende kaffekop. Det blev uden sammenligning vores største succes under nedlukningen af Danmark. Veninder sendte kaffekopper til hinanden med små hilsner, der handlede om savn og tiltro til en lysere fremtid. Mænd og kvinder gjorde kur og sendte en kaffekop afsted - som en opfordring til en romatisk walk and talk. Det var en utrolig livsbekræftende periode, hvor de sødeste beskeder florerede i kommentarfeltet på vores lille webshop. Vi er så taknemmelige for alle jer, der støttede os, og fik og igennem denne vanskelige tid.

Sammen med de finurlige designs, fortsatte vi som altid med de eksperimenterende designs. Her vil vi fremhæve vores LULU Baroque, som er en ferskvandperle dyppet i emalje. Emaljedyppet giver den seriøse perle lidt legende kant. Vi er så stolte af dette design!

2021

2021 var et spændende år. Corona bremsede verden op, alle vores forhandlere lukkede midlertidigt ned på skift, nogle markeder hårdere end andre og alle leveringer blev forsinkede. Ingen kendte fremtiden, og alt hvad vi kunne gøre, var at forberede os på en ny verden.

Derfor investerede vi i 2 nye webshops - en svensk og en tysk - og vi designede nye kollektioner, ændrede lidt på logoet (igen igen). Sidst men ikke mindst blve de første streger sat til vores helt nye displaysystem.

2021 var ogå året, hvor vi sammen med nye, dygtige agenter og distributører fik åbnet markeder i England, Belgien og Holland.

Årets julestyle blev en sukkerstok - Sugar Cane. Udsolgt den 30 nov! Som fodnote bør vi fortælle, at LULU-familien elsker jul og mener at lige præcist i juletiden, må du altså gerne overgive dig til kitch :)

2022

I starten af 2022 var verden stadig gennemsyret af Corona, men det er også året, hvor verden bliver normaliseret igen. Ja, lige indtil Putin vælger at angribe et sagesløst Ukraine og recession pludselig overtager Coronaens uvished for fremtiden. Vi bliver nødt til at tro på fremtiden og søsætter yderligere 2 webshops, denne gang til Norge og England (yes, vi gør det på trods af Brexit og alle udfordringer, der generelt er ved handel udenfor EU). Havde vi gjort det, hvis vi kendte udfordringerne? Vi glæder os til at se tilbage og spørge os selv om samme spørgsmål i 2023 ;)

Vi får pludselig hul igennem til mange forhandlere, heriblandt Liberty London. Derudover starter vi endnu et spændende agentsamarbejde med en dygtig, norsk partner, som i et slag får os ud over rampen i dette smukke land.

Vores nye kollektioner bliver modtaget rigtig godt af vores kunder, og det nye displaysystem bliver sendt ud til butikkerne.

Selvom der var store udfordringer med lufttrafikken hen over sommeren og besøgstallet derfor var lavt under den danske modeuge, var det skønt at være tilbage og hilse på vores gode kunder.

Tak fordi du læste vores historie.
Anja & Rasmus